onsdag 16 maj 2007

En Stark Man

En vän sade en gång:
"Jag är så jävla trött på den Svenska demokratin.
Det funkar ju inte, alla bara jävlas, ingenting blir gjort.
Alla fifflar och är själviska.
Nej det borde komma en Stark Man, en med kraft och mod att fatta obekväma beslut.
Någon som kan få folk att enas och hålla sams."

Jag suckade och tänkte först låta det pasera oemotsagt, jag avskyr nämligen att debatera och de flesta av mina smarta retoriska utläggningar har en inkubationstid på sissodär tolv timmar.
Men jag svarade:

"Men hur blir det då om den här Starke Mannen inte gillar judar då?
Din mamma var ju judinna, så det är ju du också.
Hur skulle det funka?
Eller om han anser att svartfärgat hår och Slayer t-shirt är suspekt?
Eller att du är asocial, arbetsskygg och dricker för mycket och skulle må bra av sex månader i arbetsläger.
Hur skulle det vara?
Nog för att representativ parlametarism har sina brister och det finns en hel massa folk som förtjänar stryk, men nämn en enda diktatur i modern tid som funkat och blomstrat och där du skulle ha platsat."

Efter en stunds tystnad sade min vän:

"Tänkte inte på det..."



Satiriker.

Bilden finns även här, tillsammans med 457 gamla bilder:
http://Satiriker.bilddagboken.se/index.php?main=L3Avc2hvdy5odG1sP2lkPTUwNzM0MTc3JnQ9MTE3OTI2NjQwMSZjdXJyaW1nPTA=

Inga kommentarer: